Stíhačky: zbytočný cirkus a medzinárodná hanba!

Autor: Pavel Macko | 1.12.2018 o 11:48 | (upravené 2.12.2018 o 12:20) Karma článku: 10,01 | Prečítané:  18051x

V jeden deň uzavrieme najväčší zbrojársky kontrakt v histórii a v zapätí premiér oznámi, že zmluvy sú neplatné. Epizóda nekonečného príbehu v krajine, kde rozkaz kapitána je viac ako zákon.

Toto sa môže stať len v Kocúrkove a na súčasnom Slovensku. Ministerstvo obrany okupované nominantami SNS sa pochváli, že uzavrelo tri kontrakty na nákup 14 ks stíhačiek F-16, príslušnej munície, servisu a súvisiacich služieb. Išlo o štandardné medzištátne obchodné zmluvy medzi Slovenskou republikou a USA, ktoré podpisujú splnomocnení štátni zástupcovia na obidvoch stranách. 

Pokiaľ ide o formu, podpísali sa takzvané Letter of Offer and Acceptance, ktoré sú formalizovanou zmluvnou dokumentáciou na predaje vojenskej techniky medzi vládou USA a inými vládami systémom predaja zahraničným armádam (Foreign Military Sales). Mimochodom, takýchto zmlúv som osobne za Slovenskú republiku podpisoval celý rad, ale vždy na základe individuálneho písomného splnomocnenia.

Ešte ani len táto správa neodznela a predseda vlády cez svoju hovorkyňu odkázal verejnosti aj vláde USA, že tieto zmluvy neplatia, lebo boli uzavreté bez vedomia vlády SR a hlavne bez súhlasu ministerstva financií. Takéto parádne číslo a zápletku by si nevymysleli ani v cirkuse. Čo si o nás môžu teraz myslieť naši zahraniční partneri, najme po ďalších udalostiach v tomto hektickom týždni?

O čo vlastne ide? O medzinárodnú hanbu, nič iné!

Rozhodnutie o výbere typu stíhacích lietadiel a rozsahu nákupu vrátane finančného limitu vláda prijala už v lete tohto roku. Ministerstvo obrany dostalo mandát na prerokovanie zmluvných podmienok na nákup 14 ks stíhačiek F-16 najmodernejšej verzie Block 70 s komplexným príslušenstvom a službami. Súčasne vo svojom uznesení vláda podmienila uzavretie týchto zmlúv predchádzajúcim písomným súhlasom MF s konkrétnou podobou finančných a zmluvných záväzkov.

Inak povedané, podstatné parametre tohto biznisu už boli schválené. Od nominantov SNS sa len očakávala elementárna profesionalita a slušnosť technicky túto záležitosť dotiahnuť do konca, vypýtať si súhlas MF, informovať vládu a podpísať zmluvy. Niekde slávnostne pred kamerami, veď takúto zmluvu nepodpisujeme každý rok.

Lenže očakávať niečo také od nominantov strany, v ktorej sa ich vrcholní predstavitelia riadia heslom, že rozkaz je viac než zákon je naivné. Preto sa arogantne rozhodli kašľať na nejakú podmienku vlády SR a jednoducho si svojvoľne uzavreli zmluvy. Na rozkaz, asi aby mohol pán predseda ukázať svojim priateľom z Východu, kto je tu skutočným pánom a zvýšiť si svoju negociačnú váhu do budúcnosti. Rozumnejší dôvod ma nenapadá.

Nepochopiteľné je však to, že premiér namiesto toho, aby si zavolal na koberec generálministra obrany a v tichosti mu vypláchol žalúdok a veci urovnal, tak verejne celému svetu aj vláde USA odkázal, že zmluvy sú zatiaľ neplatné.  Súčasne tým otvoril pandorinu skrinku špekulácií o potrebe lietadiel. Gratulujem, horšie to ani nešlo! 

Podstatné parametre tohto obchodu už boli určené predchádzajúcim uznesením vlády SR, takže nehrozil návrat na začiatok už aj tak mimoriadne spolitizovaného rozhodovania o budúcnosti stíhacieho letectva. Tu skôr ide o vnútro-koaličné tančeky. S aroganciou SNS, netaktnosťou premiéra za Smer a hlavne veľkou medzinárodnou hanbou.

Načo potrebujeme stíhačky?

Práve v tejto otázke je pes zaklopaný. Hrdí, slušní a hlavne odborní nominanti SNS sa totiž zásadne odmietajú baviť s prostým ľudom, ktorý to má všetko platiť a ešte možno nachovať aj sponzorov v pozadí. Vysvetľovať dôvody a podmienky výberu stíhacích lietadiel odmietajú aj voleným zástupcom ľudu.

Grippen alebo F-16? Alebo niečo úplne iné a na čo? Tieto otázky si oprávnene kladú nielen odborníci, ale aj občania. Vždy treba porovnávať podľa účelu a predpokladaných úloh, ktoré majú stíhačky plniť, ako aj nákladov na ich prevádzku. Lenže celá diskusia okolo stíhačiek už dávno bola silno spolitizovaná. Diskutujú všetci okrem ministerstva obrany, ktoré mlčí.

Nechcem porovnávať Gripen E a F-16 Block 70. Už to urobili iní a aj odborníci ministerstva obrany pred rokovaním vlády, ktorá rozhodla o nákupe amerických strojov. Obidva stroje sú dobré, ale každý na iný účel. Ak by sme brali Gripeny E, tak cenový rozdiel nie je až tak veľký ako sa prezentuje zástancami tohto typu, ale má aj úplne iné parametre ako F-16. Pomer cena výkon pre tento konkrétny prípad je jednoznačne v prospech F-16.Doplnené 2.12.2018: (Poznámka: Oficiálna ponuka SAAB pre MO SR bola na upgradovaný Gripen C/D, autor uvažoval aj o najmodernejšej a najperspektívnejšej verzii Gripen E/F, ktorá rovnako pripadala do úvahy.)

V tej najnovšej verzii F-16 Block 70/72 V je špičkový bojový stroj, po F-35 to najlepšie, čo môžeme mať. S F-35 máspoločný porovnateľný radar APG-83 AESA a avioniku.

Nie je F-16 zbytočný luxus? Problém nie je asi vo výbere stroja, ale v tom, že ministerstvo obrany nikdy poriadne nekomunikovalo, na čo vlastne stíhačky potrebujeme. V našom prípade môže stíhacie letectvo principiálne plniť štyri základné typy/úrovne úloh:

  1. Air policing a NATINAMDS v stave bezpečnosti
  2. NATINAMDS pri konflikte a vzdušné bojové operácie (aj tie mimo územie SR)
  3. Priama letecká podpora pozemných vojsk (vrátane palebnej podpory)
  4. Podpora velenia a riadenia protivzdušnej obrany a spoločných operácií.

Vieme, že budú určite použité na prvú úlohu. Ak by išlo len o predpokladané použitie pre patrolovanie vzdušného priestoru (Air policing) a NATINAMDS v stave bezpečnosti, teda zväčša proti civilným cieľom, boli by F-16 zbytočne sofistikované a drahé.

Ak majú byť určené aj na vzdušný boj s vysokou intenzitou, tak pre naše potreby nie sú tieto počty dostatočné, ale môžu byť vhodným doplnením spojeneckých síl. Ešte ich môžeme použiť aj v zahraničných operáciách. Prípadné vyslanie do zahraničia je podmienené vážnym  politickým rozhodnutím. Je aj mimoriadne drahé, lebo spotrebovanú muníciu si platí vysielajúca krajina. Teda takmer nereálna úloha pri aktuálnej politickej skladbe a ekonomických možnostiach Slovenska. Jediné reálne je použitie na Air policing niekde v Pobaltí alebo na Islande, podobne ako to robia  Česi.

Pre použitie na priamu leteckú podporu pozemných síl (CAS - Close Air Support) máme malé počty na podporu našich všetkých manévrových práporov (6+1). Naši pozemáci musia byť tak či tak pripravení prijať palebnú podporu zo vzduchu od hociktorého spojenca. Takže tieto nové lietadlá môžeme určite využiť aspoň na výcvik navádzačov a pozemných veliteľov. Munícia JDAM navádzaná cez GPS je na naše pomery drahá a laserom navádzaná munícia nesmierne drahá (viac ako 0,5 mil EUR/ks). Takže zostáva nám len výcvik CAS pre naše pozemné jednotky.

Pre poslednú úlohu - podporu prieskumu, velenia a riadenia máme zatiaľ nekompatibilnú protivzdušnú obranu zem-vzduch. Pre zvyšok nám chýba nejaký komplexný systém velenia a riadenia (C4IS), ktorý by bol schopný stráviť a využiť dáta z platformy F-16. 

Premiér by si mal urobiť poriadok s nominantami SNS

MO nechce dať neutajenú, ale transparentnú odpoveď na otázku, na čo vlastne tie stíhačky chceme. Zdôvodňuje to utajením a preto vzniká informačný šum.  F-16 Block 70 sú špičkové stroje, ale nákup ide výrazne nad finančný rámec Dlhodobého plánu 2030 a ministerstvo odmieta povedať na úkor čoho, alebo ako sa chce s tým vysporiadať.

Ak bude nákup realizovaný na úkor hlavných obranných síl, ktorými sú pozemné sily, nie letectvo, tak to je zlý prístup. Pozemné sily sú jadrom našej obrany aj príspevku do kolektívnej obrany. 

Táto zbytočná kauza je ale o niečom inom. Svedčí o tom, že národniari  si s týmto štátom a jej občanmi robia čo chcú a to ešte nehorázne pod zámienkou, že robia všetko pre našu domovinu a heslom "všetko pre vojaka" (autora tohto motta poznám).

Stačí zrekapitulovať len tento týždeň v podaní národniarov zo SNS:

  • vyštvali ministra zahraničných vecí
  • spochybnili základnú zahraničnopolitickú orientáciu a bezpečnostné ukotvenie štátu
  • zablokovali schválenie základných strategických dokumentov v NR SR
  • nemajú problém podľa týchto neschválených dokumentov vo veľkom, netransparentne a predražene nakupovať
  • predložili do vlády zásadný materiál na nákup bojových vozidiel bez toho, že by riadne vyhodnotili pripomienkové konanie.

Takto to vyzerá, keď rozkaz je viac než zákon a elementárna slušnosť. Nepripomína Vám to cielený rozvrat štátu, alebo minimálne účelovú "čochcáreň", kde si každý robí čo chce? A to v situácii, keď sa druhý najvyšší ústavný činiteľ verejne chváli, že jeho najbližší priatelia a spojenci nie sú v EU a NATO?

Použité foto: Lockheed Martin, https://www.lockheedmartin.com/en-us/products/f-16/f-16-block-70.html 

 

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

Autorská strana Tomáš Prokopčáka

Fico, akademici, lekári. Z antisystému sa stal mainstream

Ako sa nám pod rukami zmenila Európa.

SVET

Na trhoch v Štrasburgu sa strieľalo, o život prišiel jeden človek

Zranilo sa desať ľudí, páchateľ uniká.

DOMOV

Matica ocenila falošného profesora, boli sme pri tom (video)

Na odovzdávaní bol aj Dankov poradca.


Už ste čítali?